“Είναι κάποιες στιγμές που αναρωτιέσαι αν θα υπήρχε η Ελλάδα αν δεν την ερωτεύονταν κάποιοι ρομαντικοί”

Της Καίτης Νικολοπούλου
Νέα Υόρκη.– Είναι κάποιες στιγμές που αναρωτιέσαι αν θα υπήρχε η Ελλάδα αν δεν την ερωτεύονταν κάποιοι ρομαντικοί. Κάποιοι που πασχίζουν γι’ αυτήν όσο μακριά και αν βρίσκονται – αλλά μέσα στην ψυχή της φωλιασμένοι.

Και ο Λεωνίδας Λοϊζίδης, ο πολυβραβευμένος σκηνοθέτης μας που εδώ και δέκα χρόνια παλεύει στην καρδιά του σύγχρονου θεατρικού γίγνεσθαι, το Μανχάτταν –γιατί η καρδιά του αρχαίου ήταν μόνο η Ελλάδα–, να υμνεί την χώρα μας ως ένας σύγχρονος Ντελακρουά, λόρδος Μπάυρον, και τόσοι άλλοι που ρωτεύτηκαν αυτή την χώρα και την εξύμνησαν μέσα από το έργο τους και την ίδια την ζωή τους. Την χώρα που ανέβαιναν οι τραγωδίες για να αφυπνίσουν τον λαό, τον κάθε πολίτη, να τον ψυχαγωγήσουν με όλη την σημασία της λέξης, με τον Αριστοτέλη μάλιστα να βγάζει τον ορισμό της τραγωδίας: «Έστιν ουν τραγωδία μίμησις πράξεως σπουδαίας και τελείας…» Γιατί ο Λεωνίδας Λοϊζίδης έκανε κάτι μοναδικό, κόντρα στους πέτρινους καιρούς που βιώνουμε και στις σύγχρονες δοξασίες: επί δέκα ολόκληρα χρόνια ανεβάζει στην Νέα Υόρκη μόνο αρχαίες ελληνικές τραγωδίες, καθιστώντας γνωστά στους Αμερικανούς –και όχι μόνο– τα έργα των Σοφοκλή, Ευριπίδη, Αισχύλου, ενώ θα μπορούσε ν’ ασχοληθεί με πιο… προσοδοφόρα ονόματα, όπως του Μολιέρου ή του Σαίξπηρ ας πούμε.

Λεωνίδας Λοϊζίδης

Αλλά ο Λεωνίδας Λοϊζίδης δεν σταματά εκεί. Και φέτος υλοποιεί το επόμενο όραμά του: Σχολή Αρχαίας Ελληνικής Τραγωδίας! Όχι στην Επίδαυρο, όχι στους Δελφούς, αλλά στην καρδιά της Νέας Υόρκης, στο Μανχάτταν! Η δεκαετής εμπειρία του στα θέατρα του Μπρόντγουεϊ με την εμμονή του στην παρουσίαση των έργων των αρχαίων Ελλήνων τραγωδών τον έπεισε ότι αυτά τα έργα των σπουδαίων εκείνων προγόνων μας είναι πάντα επίκαιρα και σύγχρονα, και προειδοποιούν για το τι μέλλει γενέσθαι. Γι’ αυτό και το κοινό του απαρτίζεται κατά 80% από Αμερικανούς και κατά 20% μόνο από Έλληνες ομογενείς. Και έτσι, αποφάσισε να προχωρήσει στο επόμενο μεγάλο βήμα του: να ιδρύσει αυτήν την σχολή αρχαίας τραγωδίας, με σπουδαίους καθηγητές αμερικανικών πανεπιστημίων αλλά και Έλληνες επισκέπτες διανοούμενους, οι οποίοι θα διδάξουν σε επαγγελματίες ηθοποιούς εκείνο που δεν διδάχθηκαν ποτέ: τα διδάγματα της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας. «Σε μια εποχή παγκόσμιου ψεύδους, το να λες την αλήθεια είναι μια πράξη επαναστατική», έλεγε ο Όργουελ. Και ο Λεωνίδας Λοϊζίδης θεωρεί πως η εποχή που βιώνουμε είναι εποχή παγκόσμιου ψεύδους, επομένως έπρεπε ο ίδιος να κάνει την δική του μικρή επανάσταση λέγοντας την αλήθεια στον κάθε πολίτη: οι αρχαίοι Έλληνες μίλησαν πρώτοι για όλα αυτά. Από τότε για τώρα!

At certain moments I wonder if Greece would still exist without some romantics that have fallen in love with her

At certain moments I wonder if Greece would still exist without some romantics that have fallen in love with her: some people who strive for her wellbeing no matter how far away from her they are – they remain nested in her soul.

Leonidas Loizides

And Leonidas Loizides, our multi-awarded director who toils in the heart of the contemporary theatre scene that is Manhattan – since the heart of the ancient theatre scene was only Greece – continues to praise our country like a contemporary Delacroix or Lord Byron and like so many others that fell in love with her and praised her with their work and even their own life; the country where tragedies were being produced to awake the masses and each individual citizen and “recreate” him and where Aristotle defined tragedy thus: “A tragedy, then, is the imitation of an action that is serious and also, as having magnitude, complete in itself…” Because Leonidas Loizides did something unique, in spite of the hard times we live in and contemporary beliefs: for ten whole years he produces in New York solely ancient Greek tragedies, getting the American public acquainted with the works of Sophocles, Euripides or Aeschylus, even though he could deal with more …lucrative authors, like Molière or Shakespeare for instance.

But Leonidas Loizides does not stop working. This year he materializes his next vision: The School of Ancient Greek Tragedy! Not in Epidaurus, not in Delphi, but in the heart of New York, Manhattan! His ten-year experience in Broadway theaters and his persistence in producing the plays of ancient Greek tragedy masters convinced him that the plays of our great ancestors are timeless and modern and warn us about evils to come. That’s the reason why his audience consists of 80% Americans and only 20% Greeks. So, he decided to take his next big step and found this school of ancient Greek tragedy, with professors from American universities and also Greek visiting intellectuals who will teach professional actors something they have never been taught: the lessons of ancient Greek tragedy. “In a time of deceit telling the truth is a revolutionary act”, Orwell said. Leonidas Loizides thinks that the times we live in are times of universal lies, therefore he had to plan his own small revolution and tell each and every citizen the truth: the ancient Greeks were the first who talked about all these matters. They already had the future in their minds!

Kate Nikolopoulou

εστάλη στην ΡΗΡ by email

Οι φωτογραφίες δημοσιεύθηκαν στο apopsi.gr