Μετά το Φεστιβάλ αρχαίου δραματος στην Νέα Υόρκη, τώρα και σε άλλες χώρες-Συνέντευξη με την Ευτυχία Λοϊζίδου

ϊζίδου ν

Για έβδομη συνεχή χρονιά το καλλιτεχνικό ζευγάρι Λεωνίδα και Ευτυχίας Λοϊζίδη επιμένει να παρουσιάζει στο κοινό της Αμερικής αρχαίες ελληνικές τραγωδίες αναδεικνύοντας τον πολιτισμό μας. Ο γνωστός και καταξιωμένος κύπριος σκηνοθέτης Λεωνίδας Λοϊζίδης και η σύζυγος του ηθοποιός και σκηνοθέτης Ευτυχία Λοϊζίδη μας οδηγούν στα μονοπάτια του αρχαίου δράματος.. Οι θεατές οδηγούνται σε μια βαθύτατη συνειδητότητα.Επόμενο βήμα του καλλιτεχνικού ζευγαριού η Ηλέκτρα του Σοφοκλή με τις προκλήσεις να ξεδιπλώνονται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Για τα όσα σχεδιάζουν, για τις επιλογές τους και τα επόμενα βήματα τους μας μίλησε η ηθοποιός και σκηνοθέτης Ευτυχία Λοϊζίδη.

 

 ΡΗΡ: κα Λοϊζίδη να ξεκινήσουμε από την πρόσφατη βράβευση σας από τον παγκόσμιο σύλλογο γυναικών  Εuro – American Women’s Council (EAWC) για την σκηνοθεσία σας στο έργο«Ελένη» του Ευριπίδη. Πως αισθάνεσθαι;

 

Λοϊζίδη: Ξέρετε όταν οι κόποι σου ανταμοίβονται δεν μπορεί παρά να νιώθεις ανακούφιση, ικανοποίηση και ενέργεια θετική για να συνεχίσεις να δημιουργείς. Το σέβομαι και το χαρακτηρίζω αναγνώριση των κόπων έξι χρόνων  που δουλεύουμε, εγώ και ο σύζυγός μου πάνω στο αρχαίο δράμα, με σεβασμό, ήθος και αξιοπρέπεια.

 

 

ΡΗΡ: Πιστεύετε πως στις μέρες μας έχουν χαθεί οι αξίες;

 

Λοϊζίδη: Οι αξίες ποτέ δεν πρόκειται να χαθούν. Είναι παγκόσμια κληρονομιά που μας έχουν παραδόσει οι προκάτοχοί μας και που έχουμε την υποχρέωση εμείς από τη μεριά μας να προβάλλουμε. Τώρα αν η ανάγκη μας επιβάλλει να τις ξεχνάμε ποτέ – πότε, ο χρόνος θα δείξει εάν είναι ορθό. Οποιοσδήποτε σκεπτόμενος – θέλω να πιστεύω – κατανοεί ότι αυτό που ζούμε με μαθηματική ακρίβεια θα μας οδηγήσει σε άλλες περιπέτειες.

 ΡΗΡ:Τί λύσεις θα έδιναν οι αρχαίοι;
Λοϊζίδη: Το αρχαίο δράμα σου φωτίζει τις αιτίες πίσω από τα φαινόμενα. Εργα που επιτρέπουν τον διάλογο, φτάνοντας έτσι οι θεατές σε μια βαθύτατη συνειδητότητα. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκεφτούν την ιστιοσελίδα μου www.loizidis.com, εκεί θα βρουν ίσως κάποιες περισσότερες απαντήσεις.

ΡΗΡ:Καλλιτέχνης γεννιέσαι ή γίνεσαι;

 

Λοϊζίδη: Ο καθένας γεννιέται με ένα χάρισμα. Εάν όμως αυτό το χάρισμα δεν καταφέρεις να το καλλιεργήσειςθα παραμείνει ένα καλό – ακατέργαστο – όμως υλικό.

 

 ΡΗΡ: Κα Λοϊζίδη αλήθεια το κοινό σας που επί το πλείστον είναι αμερικανοί,  είναι ιδανικό για να παρακολουθήσει αρχαία τραγωδία;

Λοϊζίδη: Κάθε άνθρωπος έχει κάτι να πει στο παρατηρητήριό του. Μπορεί να μεταφέρει τις γνώσεις και την παιδεία του. Αυτό τουλάχιστον πράττω. Οσον αφορά το κοινό μην ξεχνάμε ότι το κοινό της Αμερικής είναι αρκετά απαιτητικό και μυημένο σε ολα τα είδη θεάτρου. Εχουνε τη Μητροπολιτική όπερα, τα Μπρόντγουέι και το ουσιαστικότερο off Broadway με καλλιτέχνες απ’ όλο τον κόσμο να δημιουργούν και να καταθέτουν τις προτάσεις τους στον21ο αιώνα.

 

Σίγουρα με απασχολεί όπως κάθε δημιουργό να αρέσει η δουλειά του, αλλά είναι το τελευταίο πράγμα θεωρώ που πρέπει να απασχολεί έναν καλλιτέχνη.

 

Βασίζομαι στους ηθοποιούς. Αυτοί είναι η κινητήριος δύναμη. Αυτοί θα τρέξουν την κούρσα. Με απασχολεί και στέκομαι πολύ σ’ αυτό το κομμάτι. Πιστεύω στους ανθρώπους.Πιστεύω στη συλλογικότητα χωρίς να σημαίνει ότι ο καθένας χάνει την προσωπική του αξία.

 

 ΡΗΡ: Πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος του σκηνοθέτη σε μια παράσταση;

 

Λοϊζίδη: Σκεφτείτε δέκα ηθοποιούς από διαφορετικές σχολές. Ο κάθε ένας αναλαμβάνοντας το ρόλο παίζει την δική του μουσική. Γιατί ο λόγος μην ξεχνάμε έχει μουσικότητα. Ο μαέστρος είναι αυτός ο οποίος θα δώσει την αρμονία για ένα αισθητικό αποτέλεσμα. Αλλά χωρίς ηθοποιούς, σκηνοθέτης δεν μπορεί να υπάρξει. Η έννοια της συλλογικότητας που προανέφερα.

 

 

ΡΗΡ:Επόμενο σας βήμα η Ηλέκτρα του Σοφοκλή. Για ποιους λόγους κάνατε αυτήν την επιλογή του έργου;

 

Λοϊζίδη: Επ+ανά+ήσταν= Σηκώνομαι ξανά όρθιος!

 

Είναι τεράστια τα μεγέθη αυτής της ηρωΐδας. Η Ηλέκτρα στις δύσκολες εποχές πολεμάει. Η Ηλέκτρα (Λαοδικη) η δυσυπόστατη για μένα είναι η πατρίδα – η ριμαγμένη – αλλά και ο φάρος.

 

ΡΗΡ: Θα ερμηνεύσετε την Σοφόκλεια ηρωϊδα; Εχετε κοινά χαρακτηριστικά;

 

Λοϊζίδη: «Προσωπικά αισθάνομαι να καταπιέζομαι από τις εξουσίες». Αν αυτό είναι αναρχισμός τότε έχω κάποια κοινά στοιχεία με την ηρωΐδα.

 

 ΡΗΡ: Για τους νέους που διαμορφώνουν τώρα την πορεία που θέλουν να χαράξουν στην ζωή τί έχετε να προτείνεται;

Λοϊζίδη: Εάν μου κάνατε την ερώτηση αυτή πριν πέντε χρόνια θα σας απαντούσα «δουλειά». Τώρα αυτή η συμβουλή ακούγεται αστεία.

 

Γιατί να δουλέψω; Για να μην έχω δουλειά; Κουράστηκε ο κόσμος να ακούει κηρύγματα που δεν έχουν αντίκρυσμα.

 ΡΗΡ: Πως βλέπετε το μέλλον;

 

ΛοΪζίδη: Εκεί που μεγαλώνει ο κίνδυνος, μεγαλώνει και αυτό που θα φέρει την σωτηρία (Χέλντερλιν). Πως θα θελα να δω το μέλλον; Δημοκρατικό.

 

 ΡΗΡ: Ποια είναι τα άμεσα σχέδιά σας;

Λοϊζίδη: Ξεκινήσαμε το πρώτο διεθνές Φεστιβάλ αρχαίου δραματος στην καρδιά της Νέας Υόρκης με στόχο να προβάλλουμε τον ελληνικό πολιτισμό και τις αξίες που καθώρισαν πριν από μας για μας ο Αισχύλος, ο Σοφοκλής και ο Ευριπίδης.

 

Στόχος μας είναι να επεκταθούμε και σε άλλες χώρες ώστε να ευαισθητοποιήσουμε και να δώσουμε την δυνατότητα σε νέους δημιουργούς να δείξουν τις ικανότητές τους. Κάτι που δουλεύω επίσης συστηματικά είναι μια κινηματογραφική ταινία μεγάλου μήκους με θέμα τον Πελοποννησιακό Πόλεμο κάτι που δεν έγινε ποτέ. Εφόσον υπάρχουν όλες οι συντεταγμένες και οι άνθρωποι ώστε να υποστηρίξουν την όλη προσπάθεια.
 
*F
Για έβδομη συνεχή χρονιά το καλλιτεχνικό ζευγάρι Λεωνίδα και Ευτυχίας Λοϊζίδη επιμένει να παρουσιάζει στο κοινό της Αμερικής αρχαίες ελληνικές τραγωδίες αναδεικνύοντας τον πολιτισμό μας. Ο γνωστός και καταξιωμένος κύπριος σκηνοθέτης Λεωνίδας Λοϊζίδης και η σύζυγος του ηθοποιός και σκηνοθέτης Ευτυχία Λοϊζίδη μας οδηγούν στα μονοπάτια του αρχαίου δράματος.. Οι θεατές οδηγούνται σε μια βαθύτατη συνειδητότητα.Επόμενο βήμα του καλλιτεχνικού ζευγαριού η Ηλέκτρα του Σοφοκλή με τις προκλήσεις να ξεδιπλώνονται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Για τα όσα σχεδιάζουν, για τις επιλογές τους και τα επόμενα βήματα τους μας μίλησε η ηθοποιός και σκηνοθέτης Ευτυχία Λοϊζίδη.
 
 
κα Λοϊζίδη να ξεκινήσουμε από την πρόσφατη βράβευση σας από τον παγκόσμιο σύλλογο γυναικών  Εuro – American Women’s Council (EAWC) για την σκηνοθεσία σας στο έργο«Ελένη» του Ευριπίδη. Πως αισθάνεσθαι;
 
Ξέρετε όταν οι κόποι σου ανταμοίβονται δεν μπορεί παρά να νιώθεις ανακούφιση, ικανοποίηση και ενέργεια θετική για να συνεχίσεις να δημιουργείς. Το σέβομαι και το χαρακτηρίζω αναγνώριση των κόπων έξι χρόνων  που δουλεύουμε, εγώ και ο σύζυγός μου πάνω στο αρχαίο δράμα, με σεβασμό, ήθος και αξιοπρέπεια.
 
 
Πιστεύετε πως στις μέρες μας έχουν χαθεί οι αξίες;
 
Οι αξίες ποτέ δεν πρόκειται να χαθούν. Είναι παγκόσμια κληρονομιά που μας έχουν παραδόσει οι προκάτοχοί μας και που έχουμε την υποχρέωση εμείς από τη μεριά μας να προβάλλουμε. Τώρα αν η ανάγκη μας επιβάλλει να τις ξεχνάμε ποτέ – πότε, ο χρόνος θα δείξει εάν είναι ορθό. Οποιοσδήποτε σκεπτόμενος – θέλω να πιστεύω – κατανοεί ότι αυτό που ζούμε με μαθηματική ακρίβεια θα μας οδηγήσει σε άλλες περιπέτειες.
 
 
Τί λύσεις θα έδιναν οι αρχαίοι;
 
Το αρχαίο δράμα σου φωτίζει τις αιτίες πίσω από τα φαινόμενα. Εργα που επιτρέπουν τον διάλογο, φτάνοντας έτσι οι θεατές σε μια βαθύτατη συνειδητότητα. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκεφτούν την ιστιοσελίδα μου www.loizidis.com, εκεί θα βρουν ίσως κάποιες περισσότερες απαντήσεις.
 
 
Καλλιτέχνης γεννιέσαι ή γίνεσαι;
 
Ο καθένας γεννιέται με ένα χάρισμα. Εάν όμως αυτό το χάρισμα δεν καταφέρεις να το καλλιεργήσειςθα παραμείνει ένα καλό – ακατέργαστο – όμως υλικό.
 
 
Κα Λοϊζίδη αλήθεια το κοινό σας που επί το πλείστον είναι αμερικανοί,  είναι ιδανικό για να παρακολουθήσει αρχαία τραγωδία;
 
Κάθε άνθρωπος έχει κάτι να πει στο παρατηρητήριό του. Μπορεί να μεταφέρει τις γνώσεις και την παιδεία του. Αυτό τουλάχιστον πράττω. Οσον αφορά το κοινό μην ξεχνάμε ότι το κοινό της Αμερικής είναι αρκετά απαιτητικό και μυημένο σε ολα τα είδη θεάτρου. Εχουνε τη Μητροπολιτική όπερα, τα Μπρόντγουέι και το ουσιαστικότερο off Broadway με καλλιτέχνες απ’ όλο τον κόσμο να δημιουργούν και να καταθέτουν τις προτάσεις τους στον21ο αιώνα.
 
Σίγουρα με απασχολεί όπως κάθε δημιουργό να αρέσει η δουλειά του, αλλά είναι το τελευταίο πράγμα θεωρώ που πρέπει να απασχολεί έναν καλλιτέχνη.
 
Βασίζομαι στους ηθοποιούς. Αυτοί είναι η κινητήριος δύναμη. Αυτοί θα τρέξουν την κούρσα. Με απασχολεί και στέκομαι πολύ σ’ αυτό το κομμάτι. Πιστεύω στους ανθρώπους.Πιστεύω στη συλλογικότητα χωρίς να σημαίνει ότι ο καθένας χάνει την προσωπική του αξία.
 
 
Πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος του σκηνοθέτη σε μια παράσταση;
 
Σκεφτείτε δέκα ηθοποιούς από διαφορετικές σχολές. Ο κάθε ένας αναλαμβάνοντας το ρόλο παίζει την δική του μουσική. Γιατί ο λόγος μην ξεχνάμε έχει μουσικότητα. Ο μαέστρος είναι αυτός ο οποίος θα δώσει την αρμονία για ένα αισθητικό αποτέλεσμα. Αλλά χωρίς ηθοποιούς, σκηνοθέτης δεν μπορεί να υπάρξει. Η έννοια της συλλογικότητας που προανέφερα.
 
 
Επόμενο σας βήμα η Ηλέκτρα του Σοφοκλή. Για ποιους λόγους κάνατε αυτήν την επιλογή του έργου;
 
Επ+ανά+ήσταν= Σηκώνομαι ξανά όρθιος!
 
Είναι τεράστια τα μεγέθη αυτής της ηρωΐδας. Η Ηλέκτρα στις δύσκολες εποχές πολεμάει. Η Ηλέκτρα (Λαοδικη) η δυσυπόστατη για μένα είναι η πατρίδα – η ριμαγμένη – αλλά και ο φάρος.
 
 
Θα ερμηνεύσετε την Σοφόκλεια ηρωϊδα; Εχετε κοινά χαρακτηριστικά;
 
«Προσωπικά αισθάνομαι να καταπιέζομαι από τις εξουσίες». Αν αυτό είναι αναρχισμός τότε έχω κάποια κοινά στοιχεία με την ηρωΐδα.
 
 
Για τους νέους που διαμορφώνουν τώρα την πορεία που θέλουν να χαράξουν στην ζωή τί έχετε να προτείνεται;
 
Εάν μου κάνατε την ερώτηση αυτή πριν πέντε χρόνια θα σας απαντούσα «δουλειά». Τώρα αυτή η συμβουλή ακούγεται αστεία.
 
Γιατί να δουλέψω; Για να μην έχω δουλειά; Κουράστηκε ο κόσμος να ακούει κηρύγματα που δεν έχουν αντίκρυσμα.
 
 
Πως βλέπετε το μέλλον;
 
Εκεί που μεγαλώνει ο κίνδυνος, μεγαλώνει και αυτό που θα φέρει την σωτηρία (Χέλντερλιν). Πως θα θελα να δω το μέλλον; Δημοκρατικό.
 
 
Ποια είναι τα άμεσα σχέδιά σας;
 
Ξεκινήσαμε το πρώτο διεθνές Φεστιβάλ αρχαίου δραματος στην καρδιά της Νέας Υόρκης με στόχο να προβάλλουμε τον ελληνικό πολιτισμό και τις αξίες που καθώρισαν πριν από μας για μας ο Αισχύλος, ο Σοφοκλής και ο Ευριπίδης.
 
Στόχος μας είναι να επεκταθούμε και σε άλλες χώρες ώστε να ευαισθητοποιήσουμε και να δώσουμε την δυνατότητα σε νέους δημιουργούς να δείξουν τις ικανότητές τους. Κάτι που δουλεύω επίσης συστηματικά είναι μια κινηματογραφική ταινία μεγάλου μήκους με θέμα τον Πελοποννησιακό Πόλεμο κάτι που δεν έγινε ποτέ. Εφόσον υπάρχουν όλες οι συντεταγμένες και οι άνθρωποι ώστε να υποστηρίξουν την όλη προσπάθεια.
*Φωτογραφίες, η ηθοποιός και σκηνοθέτις Ευτυχία Λοϊζου “εν δράσει¨πάνω στη σκηνή.