Αθεράπευτα ρομαντικός!

Της Ιωάννας Μπέτση

για την ΡΗΡ

 Ολλανδός ζωγράφος Johan Vermeer.
Πολύ διακριτικός με τη ζωή του, αφοσιωμένος στην τέχνη του τη ζωγραφική, έζησε στην πόλη Ντελφτ της Ολλανδίας, το 19ο αιώνα.
Χρησιμοποίησε έντονα, φωτεινά χρώματα (πρωτοποριακός για την εποχή του), μερικές φορές ακριβές χρωστικές ουσίες , με μία προτίμηση του μπλε και του κίτρινου.
Ιδιαίτερα γνωστός στη ζωγραφική του για την αριστοτεχνική επεξεργασία του και τη χρήση του φωτός στο έργο του.
Ο Vermeer ζωγράφισε κυρίως εσωτερικές σκηνές, σχεδόν όλα του τα έργα διαδραματίζονται σε δύο μικρά δωμάτια του σπιτιού του, στο Ντελφτ.
Μοντέλα του συνήθως ήταν γυναικείες παρουσίες, που τις λάτρευε.
Ήταν μέλος στην εμπορική ένωση των ζωγράφων του Ντελφτ και πέρα από τα προσωπικά του έργα, αναλάμβανε να ζωγραφίζει κατόπιν παραγγελίας.
Ο Johan Vermeer ήταν παντρεμένος και είχε δέκα παιδιά.
Το στιλ του Vermeer το αποτελούσαν τα βασικά χρώματα (κόκκινο, κίτρινο, μπλε), δίνοντας μορφή πάνω σε διάφανα σμάλτα.
Δεν υπάρχει άλλος καλλιτέχνης που να χρησιμοποίησε τόσο πολυδάπανα υλικά στη δουλειά του, όσο ο Vermeer.
Το “λάπις λάζουλι” και η “ουλτραμαρίνα”, μαζί με τα γήινα χρώματα “ούμπρα” και “ώχρα”, προσδίδουν ένα ζεστό φως μέσα στον πίνακα και σ’ ένα φωτισμένο εσωτερικό, αντανακλούν πολλά χρώματα πάνω στον τοίχο.
Με αυτό τον τρόπο ο Vermeer δημιούργησε έναν “κόσμο τέλειο”, από αυτόν που είχε δει.
Παρουσίαζε το αντικείμενό του χωρίς να το έχει δει ποτέ εξ ολοκλήρου στο φυσικό του χρώμα.
Με τις σκιάσεις σε πτυχές, σε φόντους, δημιουργούσε αποτελέσματα χρωμάτων (μωβ), που ήταν άγνωστα εκείνη την εποχή.
Τα έργα του συνήθως απεικονίζουν πορτρέτα, με την εξαίρεση δύο αστικών τοπίων.
Γνωστότερο έργο του, το “Κορίτσι με το μαργαριταρένιο σκουλαρήκι”, που τον έκανε γνωστό και άφησε ανεξίτηλα τα σημάδια του.