Σύγχρονη θεατρική διασκευή της «Αντιγόνης» του Σοφοκλή στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων

> Ρεπορτάζ: Νίκος Σουτόπουλος

> Φωτογραφία: Αθηνά Πανάγιου

ΚΑΒΑΛΑ: Την ευκαιρία να μυηθούν στο αρχαίο ελληνικό θέατρο και να μυσταγωγηθούν στην τραγωδία και τα μηνύματά της του μεγάλου μας θεατρικού τραγωδού Σοφοκλή, είχε το πλήθος των θεατών που συνέρρευσε στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων αυτή την κυριακάτικη νύχτα με πανσέληνο.

Ήταν μια σύγχρονη θεατρική διασκευή με τα ανάλογη ανάγνωση στα σκηνικά, ενδυματολογία και στιχομυθία ρόλων με πρωταγωνιστές τον Ν. Τσακίρογλου, Ι. Παππά και Σ. Ζαλμά να ηγούνται του θιάσου που υπό τη σκηνοθεσία του Θέμη Μουμουλίδη επιχείρησε μια σύγχρονη ανάγνωση τη κορυφαίας τραγωδίας του αρχαιοελληνικού θεατρικού συγγραφέα μας Σοφοκλή.

1

Όλο το θεατρικό έργο αποτελεί ένα διαχρονικό τραγικό σχόλιο στην αλαζονεία της εξουσίας -το παρουσιάζει η 5η Εποχή Τέχνης σε συνεργασία με το ΔH.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας- το φετινό καλοκαίρι Ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον καστ ηθοποιών αναλαμβάνει να ζωντανέψει ένα από τα κορυφαία κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, κείμενο βαθύτατα πολιτικό: Η ανάγκη του ελεύθερου ανθρώπου να ζει σύμφωνα με το προσωπικό σύστημα αξιών του συγκρούεται με την ισχύ μιας αυθαίρετης και αλαζονικής εξουσίας. Και, -αλήθεια- ποιος και πώς μπορεί να εκφράζει το σύνολο, ώστε να είναι νόμιμη και αποδεκτή η εξουσία του; Στο ρόλο της Αντιγόνης, η Ιωάννα Παππά σε μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της καριέρας της.

2

Το έργο διαδραματίζεται στη Θήβα, όπου βασίλευε η οικογένεια των Λαβδακιδών και βρίσκεται σε κατάσταση δεινής πολιτικής κρίσης – συνέπεια εμφύλιας διαμάχης. Οι δυο γιοι του τελευταίου βασιλιά, του Οιδίποδα, που χάθηκε χτυπημένος από τη βαριά κατάρα που κατατρύχει τους Λαβδακίδες, συγκρούστηκαν για τη διαδοχή. Και, ενώ ο Ετεοκλής έμεινε να κυβερνά τη Θήβα, ο Πολυνείκης, εξόριστος, ξεσήκωσε στρατό από το Άργος για να επιτεθεί στην πόλη. Η επίθεση αποτυγχάνει, αλλά στη μάχη ο Ετεοκλής και ο Πολυνείκης αλληλοσκοτώνονται. Δεν απομένουν πλέον στη ζωή παρά οι δυο κόρες του Οιδίποδα, η Αντιγόνη και η Ισμήνη, τελευταίοι κρίκοι της αλυσίδας των Λαβδακιδών.

3

Η τραγωδία ξεκινά την αυγή μετά τη νίκη των Θηβαίων. Ο Κρέοντας, που έχει αναλάβει τώρα την εξουσία ως στενότερος συγγενής των γιων του Οιδίποδα, διατάζει να μείνει άταφος ο Πολυνείκης, ως προδότης της πατρίδας του, και ορίζει ποινή θανάτου για όποιον παραβεί τη διαταγή του.

Η Αντιγόνη εξεγείρεται εναντίον της σκληρής προσταγής, που καταστρατηγεί τους άγραφους νόμους που προστατεύουν τους νεκρούς και προσβάλλει το ιερό αίσθημα της αδελφικής αγάπης και αψηφώντας τον κίνδυνο, επιχειρεί να θάψει τον αδελφό της. Αυτός ο αγώνας ανάμεσα στην Αντιγόνη και τον Κρέοντα για το νεκρό σώμα του Πολυνείκη, συμπυκνώνει όλες τις εγγενείς στην ανθρώπινη κατάσταση συγκρούσεις (δίκαιου και νόμιμου, αρσενικού και θηλυκού, παλαιού και νέου, ιδιωτικού και κοινωνικού, ύπαρξης και θνητότητας, ανθρώπινου και θείου). Η Αντιγόνη συλλαμβάνεται και καταδικάζεται από τον Κρέοντα σε θάνατο. Ωστόσο, από τη στιγμή που ξεστομίζει τη θανατική της καταδίκη, διαφαίνεται ο δρόμος που οδηγεί στην καταστροφή του.

4

Το θερμό χειροκρότημα των θεατών κάτω από το φως του φεγγαριού του Ιουλίου και στη σκιά του φωταγωγημένου αρχαίου θεάτρου των Φιλίππων άφηνε μια ιδιαίτερη ανάμνηση από μια ξεχωριστή αρχαία θεατρική παράσταση με σύγχρονη απόδοση.

Η πρεμιέρα της παράστασης έγινε στις 28 Ιουνίου στο Θέατρο Παπάγου. Στη συνέχεια η «Αντιγόνη» θα κάνει περιοδεία σε 20 επιλεγμένα θέατρα ανά την Ελλάδα και θα ολοκληρώσει τον κύκλο των παραστάσεων της στο θέατρο Ηρώδου Αττικού στην Αθήνα, τον Σεπτέμβριο.