Γιατί το Χόλιγουντ δεν πληρώνει τόσο καλά τις γυναίκες;

«Ήρθε επιτέλους η ώρα, οι άντρες και οι γυναίκες να πληρώνονται το ίδιο» αυτά ήταν τα λόγια της Patricia Arquette τη στιγμή που παραλάμβανε το Όσκαρ Β’ Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της στο Μεγαλώνοντας. Το κατάμεστο Dolby Theater ξεσπά σε χειροκροτήματα. Η Jennifer Lopez και η Meryl Streep αποθεώνουν μπροστά στην κάμερα την Arquette που, κόντρα στα αναμενόμενα και βαρετά «ευχαριστώ», τόλμησε να «καρφώσει» το μαχαίρι στην καρδιά του Χόλιγουντ. Είναι πια θέμα χρόνου να πέσουν οι μάσκες στη βιομηχανία του θεάματος!

Είναι κοινό μυστικό ότι το Χόλιγουντ αδικεί, φέρεται ρατσιστικά και «ρίχνει» οικονομικά τις γυναίκες που δουλεύουν σε αυτό, κι ας γεμίζουν τα ταμεία του. Στη λίστα του Forbes με τους πιο καλοπληρωμένους ηθοποιούς για το 2014 είναι εντυπωσιακή η διαφορά στις αποδοχές των αντρών έναντι των γυναικών, με τους πρώτους να αυξάνουν πολύ περισσότερο τους τραπεζικούς λογαριασμούς τους.

???????????????????????????

Ο Robert Downey Jr χτυπάει πρωτιά (75 εκατ. δολάρια), δεύτερος ο Dwayne Johnson (52 εκατ. δολάρια) και ακολουθεί ο Bradley Cooper (46 εκατ. δολάρια). Για την ίδια χρονική περίοδο οι αποδοχές των γυναικών κινούνται σημαντικά πιο χαμηλά. Πρώτη στη λίστα είναι η Sandra Bullock που το 2014 εισέπραξε 51 εκατ. δολάρια, δηλαδή 24 εκατομμύρια δολάρια λιγότερα από τον Robert Downey Jr. Η super star Angelina Jolie το 2014 αμείφθηκε με μόλις 18 εκατομμύρια δολάρια και βρίσκεται στην πέμπτη θέση.

Η αφορμή για να ανοίξει το θέμα-ταμπού ήρθε το Δεκέμβριο 2014, όταν η Sony είδε τα εμπιστευτικά e-mails της να χακάρονται, να γίνονται φύλλο και φτερό και να διαβάζονται από τον πλανήτη. Όλοι πληροφορήθηκαν ότι οι γυναίκες του καστ του American Hustler πληρώθηκαν πολύ λιγότερο από τους άντρες.

Αποκαλύφθηκε ότι η βραβευμένη με Όσκαρ Jennifer Lawrence και η Amy Adams έλαβαν έκαστη 7% επί των εισπράξεων της ταινίας. Αντίθετα, ο Bradley Cooper και ο Christian Bale έλαβαν αντίστοιχα το 9% των εισπράξεων. Όπως έγινε γνωστό, κανείς από τους εμπλεκόμενους πρωταγωνιστές δεν ήξερε την αλήθεια. Το κινηματογραφικό στούντιο δεν αντέδρασε στο περιεχόμενο των e-mails. Την αρνητική έκπληξη ακολούθησε η απογοήτευση, όταν μαθεύτηκε ότι υπεύθυνος για την ανισότητα δεν ήταν ένας φαλλοκράτης υψηλόβαθμος αλλά μια γυναίκα, η πρόεδρος της Sony, Amy Pascal.

???????????????????????????

Αν και ουσιαστικά το σκάνδαλο δεν αφορούσε μόνο τα στενά πλαίσια της Sony αλλά όλες τις γυναίκες του Χόλιγουντ, μόνο η Charlize Theron αποφάσισε να κινηθεί δυναμικά, αποδεικνύοντας ότι δεν έχει άδικα τη φήμη του «τοξικού θηλυκού». Όταν πληροφορήθηκε ότι ο Chris Hemsworth, συμπρωταγωνιστής της στο φιλμ The Huntsman, θα πληρωνόταν με 10 εκατομμύρια δολάρια απαίτησε το ίδιο ποσό, διαφορετικά θα εγκατέλειπε το project. Τελικά η Charlize Theron τα κατάφερε. Άλλαξε το συμβόλαιό της και τον Ιανουάριο του 2015 έγινε η πρώτη ηθοποιός που έκανε ματ στο ανδροκρατούμενο Χόλιγουντ. Το ντόμινο είχε μόλις ξεκινήσει…

Άλλη μια mega star που εμφανίστηκε ενοχλημένη από τις χολιγουντιανές οικονομικές ανισότητες είναι και η Jennifer Aniston. Σε συνέντευξή της στους New York Times είπε: «Ζούμε σε μια σεξιστική κοινωνία. Πληρωνόμαστε πολύ λιγότερο από τους άντρες. Ήρθε η ώρα να “ανοίξει” το θέμα». Το 2014 η ηθοποιός πληρώθηκε 31 εκατομμύρια δολάρια και κατέκτησε τη δεύτερη θέση του Forbes με τις καλοπληρωμένες γυναίκες. Για την ίδια χρονιά ο Mark Wallberg κέρδισε 32 εκατομμύρια δολάρια και βρέθηκε στη δέκατη θέση της λίστας με τους καλοπληρωμένους άντρες. Δηλαδή ο δέκατος πιο καλοπληρωμένος άντρας ηθοποιός παίρνει ένα εκατομμύριο περισσότερο από τη δεύτερη πιο καλοπληρωμένη γυναίκα ηθοποιό…

Το θέμα πήρε και πολιτικές διαστάσεις. H Hillary Clinton, με παρέμβασή της, προσκάλεσε τις εταιρείες να φερθούν στα πλαίσια του αμερικανικού συντάγματος, που θέλει όλους τους πολίτες ίσους.

Σήμερα, τρεις μήνες μετά από το χακάρισμα της Sony, η πρώην πλέον πρόεδρος της κινηματογραφικής εταιρείας, Amy Pascal, δεν σταματά να βομβαρδίζεται από ερωτήσεις σχετικά με την ανισότητα των μισθών. Μιλώντας σε συνέδριο με θέμα «τη θέση των γυναικών στη βιομηχανία του θεάματος», υπερασπίστηκε τις επιλογές της να αδικήσει το ίδιο της το φύλο, ενώ έριξε και το μπαλάκι στις γυναίκες για τον προβληματικό τρόπο που διαπραγματεύονται τις αμοιβές τους τονίζοντας: «Εγώ διοικούσα μια επιχείρηση. Η υπόθεση δεν έχει να κάνει με τα λεφτά που δίνει το στούντιο, αλλά με αυτά που ζητάει κάποια. Αν ζητάς λιγότερα, θα πάρεις λιγότερα. Δεν θα πάρω πρωτοβουλία να σου δώσω περισσότερα». Εντύπωση προκάλεσε πως στο ίδιο μήκος κύματος με την Pascal είναι και η τηλεοπτική Φοίβη από τη σειρά Τα Φιλαράκια. Η Lisa Kudrow δήλωσε στην Guardian: «Aυτό που λέει η Pascal στις γυναίκες είναι “κάντε με να σας πληρώσω περισσότερο”».

???????????????????????????

Δεν είναι, όμως, μόνο η διαφορά στις αμοιβές που αποδεικνύει πως το Χόλιγουντ φέρεται ρατσιστικά στις γυναίκες. Σκεφτείτε την τελευταία φορά, που είδατε γυναίκα ηθοποιό κοντά στα 50 να πρωταγωνιστεί σε φιλμ και δεν ήταν η Meryl Streep. Ένας γρίφος για δυνατούς λύτες. Το Χόλιγουντ δεν γράφει σενάρια και δεν δίνει ρόλους σε γυναίκες που δεν δείχνουν φρέσκες, δροσερές μα πάνω από όλα ατσαλάκωτες. Η βιομηχανία του plastic – fantastic τις καταδικάζει στην αφάνεια. Σε συνέντευξή της στο Fox News η Melanie Griffith (58) επιτέθηκε στο beauty obsessed Hollywood: «Όταν ήμουν νεότερη, είχα ακούσει τις μεγαλύτερες σε ηλικία ηθοποιούς που έλεγαν ότι στα 50 δεν μπορούν να βρουν ρόλους. Τελικά είχαν δίκιο. Το Χόλιγουντ έχει κόλλημα με τα νιάτα και την ομορφιά».

Στο ίδιο μήκος κύματος και η Kim Cattrall (59), που, βλέποντας την κινηματογραφική της καριέρα να κατρακυλάει στο ναδίρ λόγω της ηλικίας της, έχει πλέον στραφεί στο θέατρο. Η sex machine Σαμάνθα από το Sex and the City δήλωσε στην Daily Mail για αυτή την αναγκαστική αλλαγή πορείας: «Όταν σβήνεις 40 κεράκια, αυτόματα “σβήνει” και η καριέρα σου. Για το Χόλιγουντ γίνεσαι αόρατη».

Μηδαμινές, όμως, είναι και οι δουλειές που προτείνονται πια στη Susan Sarandon (68), που αναγνωρίζει ότι η αιτία για τον παροπλισμό της δεν είναι η ενασχόλησή της με την πολιτική και η αριστερή της ιδεολογία, αλλά η ηλικία της και επισημαίνει πως «το Χόλιγουντ σε ξεγράφει όταν παχαίνεις και μεγαλώνεις».

???????????????????????????

Από τις ελάχιστες εξαιρέσεις γυναικών ηθοποιών που έχουν επιβιώσει από το ηλικιακό μποϊκοτάζ, εκτός από την κυρία Όσκαρ – Meryl Streep (66), είναι η Jodie Foster (51), η Julian Moore (55), η Helen Mirren (70) και η Ema Thompson (54). Πριν από λίγες μέρες, η Monica Bellucci (50), μιλώντας για τη συμμετοχή της στη νέα περιπέτεια του James Bond, Spectre, δήλωσε «Στην αρχή νόμιζα πως οι παραγωγοί με ήθελαν για το ρόλο της ηλικιωμένης Ms M.». Για την ιστορία, η χυμώδης Ιταλίδα είναι η μεγαλύτερη σε ηλικία γυναίκα που έχει πρωταγωνιστικό ρόλο σε Bond film.

Το Χόλιγουντ βάζει ένα άτυπο φρένο και στις σκηνοθέτιδες. Χρειάστηκε να περάσουν 82 χρόνια από την ίδρυση της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου ώστε να βραβευτεί τελικά το 2010  μια γυναίκα με το χρυσό αγαλματάκι. Ήταν η Kathryn Bigelow για το Hurt Locker. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ένωσης Αμερικάνων Σκηνοθετών, οι γυναίκες σκηνοθέτιδες είναι μόλις 1.200 (αποτελούν το 13% της ένωσης) και από αυτές μόνο το 5% σκηνοθετεί χολιγουντιανές ταινίες. Η βασική αιτία για τη μικρή παρουσία γυναικών στο τιμόνι μεγάλων κινηματογραφικών παραγωγών είναι, όπως σημειώνει η Stacy Smith, καθηγήτρια του πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνιας, η έλλειψη εμπιστοσύνης και ξεκαθαρίζει: «Δυστυχώς, οι εταιρείες δεν εμπιστεύονται στις γυναίκες τα λεφτά τους. Μην ξεχνάτε ότι μια ταινία κοστίζει το λιγότερο 15 εκατομμύρια δολάρια». Στις ευχάριστες εκπλήξεις της σεζόν το γεγονός ότι τις 50 Αποχρώσεις του Γκρι, που έχουν φέρει στα ταμεία, έως τώρα, 148 εκατομμύρια δολάρια, υπογράφει σκηνοθετικά μια γυναίκα, η Sam Taylor Johnson.

INSTYLE.GR