Ο Ελληνισμός της Αυστραλίας θρηνεί για τον αιφνίδιο θάνατο του συνθέτη Στέλιου Τσιόλα.

Ο Στέλιος Τσιόλας δεν απουσίαζε απο τις εκδηλώσεις για την μαρτυρική Κύπρο. Φώτο: Κ. Ντεβές

 

Η τελευταία δημόσια εμφάνιση του διακεκριμένου μουσικοσυνθέτη έγινε την περασμένη Κυριακή στην εκδήλωση για την 50η επέτειο της εξέγερσης του Πολυτεχνείου που πραγματοποιήθηκε στη Μελβούρνη.

Μελβούρνη.- Ο Ελληνισμός της Αυστραλίας θρηνεί για τον αιφνίδιο θάνατο του καταξιωμένου ομογενή συνθέτη Στέλιο Τσιόλα.

Ο Στέλιος Τσιόλας εδώ και δεκαετίες υπηρέτησε με πάθος το ελληνικό τραγούδι στην Αυστραλία και πρόσφερε μοναδικές δημιουργίες και ανεπανάληπτες συγκινήσεις στην ομογένεια.

Η τελευταία  δημόσια εμφάνιση  του διακεκριμένου μουσικοσυνθέτη έγινε την περασμένη Κυριακή στην εκδήλωση για την 50ή επέτειο της εξέγερσης του Πολυτεχνείου που πραγματοποιήθηκε στη Μελβούρνη. (Δεύτερος από δεξιά). Φώτο: Supplied

Η τελευταία του δημόσια εμφάνιση έγινε την περασμένη Κυριακή στην εκδήλωση για την 50η επέτειο της εξέγερσης του Πολυτεχνείου που έγινε στη Μελβούρνη.

Σύμφωνα με πληροφορίες μας υπέστη καρδιακό επεισόδιο την Τρίτη και υπέκυψε στο νοσοκομείο το απόγευμα της Τετάρτης έχοντας στο πλευρό του την σύζυγό του Ρούλα και τα παιδιά τους.

Μια από τις κορυφαίες του στιγμές τος έζησε τον Φεβρουάριο του 1991, όταν Τσιόλας, κλήθηκε από τον παραγωγό Τόλη Παπάζογλου, ως βοηθός μαέστρος του Μίκη Θεοδωράκη, να προετοιμάσει τη συμφωνική ορχήστρα της Δυτικής Αυστραλίας, τη Χορωδία, τη Λαϊκή Ορχήστρα, τους σολίστ και τους αφηγητές για την παρουσίαση της μουσικής σύνθεσης του Μίκη Θεοδωράκη.

Η προετοιμασία, που τελούσε υπό την αιγίδα του Φεστιβάλ Myer του Περθ, διήρκησε δύο εβδομάδες και όλες οι πρόβες πραγματοποιήθηκαν στο χώρο του Πανεπιστημίου Περθ. Αποστολή του Στέλιου, ως επικεφαλής, ήταν όχι μόνο να προετοιμάσει αλλά και να εξηγήσει στη μεγάλη καλλιτεχνική αυστραλιανή ομάδα το μνημειώδες αυτό έργο του Μίκη Θεοδωράκη που «παντρεύει» με έναν μοναδικό τρόπο τη βυζαντινή, τη συμφωνική και την ελληνική λαϊκή μουσική.

Από τη φωνητική απόδοση όλων των στίχων των τραγουδιών του λαϊκού ορατορίου, μέχρι και τη διδασκαλία της μουσικής παρτιτούρας, ο μουσικοσυνθέτης Στέλιος Τσιόλας εξασφάλισε το τέλειο αποτέλεσμα προς τιμήν του σπουδαιότερου Έλληνα μουσικοσυνθέτη, Μίκη Θεοδωράκη.

Η εμπειρία της συνεργασίας του Στέλιου με τον ίδιο τον Θεοδωράκη στις τελικές πρόβες πριν την παράσταση, ήταν, όπως ο ίδιος τη χαρακτηρίζει, αξέχαστη.

Ο Μίκης Θεοδωράκης με τον Στέλιο Τσιόλα και κάποιους από τους συντελεστές της παράστασης στις πρόβες του «Άξιον Εστί». Φώτο: Supplied

Να τι είχε πει στο «Νέο Κόσμο»:

«Η συνεργασία με αυτόν τον σπουδαίο δημιουργό, με άγγιξε τόσο επαγγελματικά όσο και προσωπικά. Οι στιγμές ήταν μοναδικές. Κάθε πρόβα ήταν για μένα και ένα μεγάλο μάθημα. Αλλά οι εμπειρία μου δεν σταμάτησε εκεί. Είχα την τιμή να δεχτώ αρκετές προσκλήσεις από τον μεγάλο Καθηγητή για να περάσω χρόνο μαζί του μετά τις πρόβες. Έτσι, είχα την ευκαιρία να γνωρίσω από κοντά τον άνθρωπο Μίκη Θεοδωράκη.

Ανακάλυψα τον μεγάλο Έλληνα αγωνιστή για τον πολιτισμό και την εκπαίδευση. Τον παγκόσμιο αγωνιστή που προσπαθούσε πάντα να ανυψώσει τον άνθρωπο και να τον εξισώσει με το ιδεώδες.
Μέσα από την ανάγνωση, τη συγγραφή και την προσαρμογή των παρτιτούρων, μέσα από τα κείμενα που μοιραζόμαστε εκείνον τον καιρό, έζησα τον άνθρωπον, τον αγωνιστή, τον μεγάλο Έλληνα. Μας διηγούνταν περιστατικά από την εποχή της δικτατορίας και μας μιλούσε με εμπιστοσύνη και αγάπη.

Σε κάποιο σημείο του έργου υπήρχε μια διαφορά μεταξύ της παρτιτούρας και της ηχογράφησης. Όταν τον ρώτησα σχετικά, μου εξήγησε, ότι τότε που ηχογραφήθηκε το έργο, τον κυνηγούσανε και για αυτό προείχε η ολοκλήρωση της ηχογράφησης.
Τη μεγαλύτερη τιμή την αισθάνθηκα όταν πριν από πέντε χρόνια που γιόρτασα τα 60ά γενέθλιά μου, έλαβα ένα ευχετήριο μήνυμα από τον ίδιο τον Μίκη ο οποίος θυμόταν ακόμα και μετά από τόσα χρόνια την συνεργασία μας. Στο καλό Μίκη και σ΄ευχαριστούμε για όσα μας χάρισες», καταλήγει ο κ. Τσιόλας.

Μέσα από τη δράση του ομογενούς μουσικοσυνθέτη, Στέλιου Τσιόλα, οι Έλληνες της νεότερης γενιάς που γεννήθηκαν στην Αυστραλία είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν μερικές από τις μεγαλύτερες φυσιογνωμίες του ελληνικού καλλιτεχνικού στερεώματος, όπως ο Μίκης Θεοδωράκης.

 

Ο Στέλιος Τσιόλας (κέντρο) σε εκδήλωση του Ελληνισμού της Μελβούρνης το 1991. Φώτο: Supplied

Κι ακόμα ο  Στέλιος Τσιόλας έχει συνθέσει µουσική για ένα πολύ µεγάλο αριθµό από θεατρικά έργα, όπως η Αντιγόνη τού Σοφοκλή, On the Line της Τ. Λυσσιώτη και Immortal Spirit της Βαρβάρας Καρανικόλα.

Τον Αυγουστο του 1988 ο Στέλιος Τσιόλας ήταν ένας από 8 συνθέτες από ολόκληρο τον κόσµο που πήραν µέρος σε ένα πολιτισµικό µήνα «Ελλήνων Συνθετών της Διασποράς» στην Αθήνα και κάτω από την αιγίδα της αείµνηστης Μελίνας Μερκούρη. Τον επόµενο χρόνο µεταξύ Αυγούστου και Σεπτεµβρίου, το 1989, διηύθυνε το µοντέρνο ορατόριο που Σαν ξηµερώσει – At Dawn, κάτω από την αιγίδα της κυρίας Βασιλείου, συζύγου του τότε προέδρου της Κύπρου.

Τόν Σεπτέµβριο 2004, ο Στέλιος Τσιόλας διηύθυνε µία χορωδία από 30 άτοµα από τη Μελβούρνη στην τελετή έναρξης των Παρολυµπιακών Αγώνων στην Αθήνα.

Το 2005, µαζί µέ τόν Douglas Heywood ενορχήστρωσε και διηύθυνε την ορχήστρα Victorian Concert Orchestra στο Φεστιβάλ της Μελβούρνης µε τον τραγουδιστή Μιχάλη Χατζηγιάννη.